Jarní výživa pro naše klouby

Tento rok nás zima pořádně potrápila. Studené počasí to potáhlo výrazně déle, než jsme v tomto období zvyklí, a pokud máte citlivé klouby, pravděpodobně jste toužili po oteplení o to intenzivněji. Chlad, omezené možnosti pohybu a slabá dostupnost skutečně čerstvé zeleniny našim kloubem prostě nedělají dobře.

Pěkné počasí nám konečně umožňuje rozhýbat ztuhlé končetiny pohybem na čerstvém vzduchu – a rozumný, pravidelný pohyb je zároveň tou nejlepší prevencí proti bolavým kloubům.

S návratem tepla a slunce se na pulty tržnic také vrátili i šťavnaté plodiny, které jsou díky svému obsahu vitamínů a minerálů pro klouby hotová hostina. Samozřejmě, v supermarketech dostaneme všemožné potraviny po celý rok. Jenže plody v sezóně, přinesené přímo ze zahrádky na náš stůl, jsou nejen chuťově, ale i obsahem živin hodnotnější, než ty sklízené ještě nezralé na vzdálených kontinentech, převážené mnoho dní v často ne zrovna ideálních podmínkách. Ukázalo se totiž, že nejen sklizeň plodin ještě před jejich dozráním, ale i dlouhodobý transport má za následek menší obsah nutričně hodnotných látek. Pokud tedy hledáte skutečnou jarní „vitamínovou bombu“ poohlédněte se po lokálních prodejcích svěží zeleniny a ovoce na trzích či v tržnicích.

Po jakých sezónních produktech máme na jaře sáhnout, aby byly naše klouby zdravé a spokojené?

listová zelenina

Není snad žádný zdravotní problém, který by alespoň trochu nepomáhala řešit tmavá listová zelenina. A není tomu jinak ani při kloubech. Tmavé zelené listy totiž účinně blokují tvorbu enzymů způsobujících záněty, které v kloubech způsobují otok a bolestivost. Ideální je konzumujte čerstvé, ale dají se zpracovat i do polévek či krátce podusit třeba s vajíčky, případně rozmixovat jako vitamíny nabité pesto.

červená paprika

Každá paprika je skvělá, a údajně bychom měli jíst alespoň jednu denně pro obrovské množství zdravotních benefitů. Pro klouby je výborná zejména ta červená, která chrání tkáň chrupavek – a jako optimální množství vám jí stačí tak půl šálku denně.

mrkev

Mrkev nejen pěkně vesele vypadá, ale také doplňuje živiny potřebné pro silné klouby díky vysokému obsahu vitaminu A a betakarotenu. Nejlepší je spojit ji s troškou tuků, aby naše tělo živiny vědělo dobře zpracovat – skvělý je například kokosový či olivový olej, které jsou také dobrými „pomocníky“ kloubů.

hrášek

Hrášek obsahuje pozoruhodné množství prospěšných látek – kromě vysokého obsahu vlákniny v něm najdeme vitamíny B, C a K, k tomu kyselinu listovou, hořčík, fosfor, železo, draslík, zinek i křemík. Díky tomuto bušícímu výživnému obsahu hrášek pomáhá kloubem svými antioxidačními a protizánětlivými schopnostmi. Zároveň se ukázal jako ideální potravina při redukční dietě, takže pokud by vašim kloubům pomohlo shodit pár kilo, hrášek je váš dobrý kamarád.

cibule

Cibule má přímo zázračné protizánětlivé účinky, takže pomáhá dokonce i lidem s artritidou. Pro zdraví svých kloubů si ji dopřejte klidně i denně.

česnek

Pokud netrpíte nízkým tlakem a máte rádi výraznou chuť a aroma česneku, přidávejte si ho v hojném množství do jarních jídel. Pomáhá udržovat chrupavky v dobrém zdraví.

kopřiva

Pálivou kopřivou si šlehaly revmatické klouby už Staří Římané, a ani dnes se nemusíte této ostré bylině vyhýbat. Můžete ji využít jako obklad přímo na bolestivé klouby, případně ji v rozumné míře pít v podobě čaje.

pšeničné klíčky

Klíčky obsahují hromadu vitamínů, minerálů, esenciální mastné kyseliny a silné antioxidanty, které jsou pro naše klouby nezbytné. Snadno si doma připravíte veselé bílo-zelené „vlásky“ pšeničných klíčků na podestýlce z vlhké vaty i bez větších pěstitelských zkušeností.

A jako bonus – čerstvé voňavé jahody také díky obsahu antioxidantů bojují proti zánětlivým procesům v kloubech, takže si je nyní můžete dopřát, kolik jen chcete.