Jaro nastává, když si velkoměsta obouvají tenisky

Odchod zimy a příliv teplého jarního počasí znamená v našich zeměpisných šířkách jasný signál:

již brzy zúročíme snahu ze zimní přípravy na některé běžecké akci. Vybrat si můžete od krátkých běhů až po královskou disciplínu – maratón. Právě začátkem dubna patří hold všem, kteří ve zdraví doběhli do cíle pražského půlmaratonu, a samozřejmě fanouškům na trati. Pro ty, co zůstali doma, ať slouží tento článek jako inspirace!
Kategorie běžec sobotní, nebo začátečník
Pokud chcete zažít fantastickou atmosféru maratonského běhu, a na dlouhé tratě se ještě necítíte, vyhledejte doprovodné akce jako minimaratón. I když se vám zdá, že při kratší vzdálenosti se nemusíte tolik rozcvičovat, opak je pravdou. V hlavě si zakóduje informaci, že si nemusíte šetřit síly a snadno se můžete hned v úvodu propálit, nebo si zbytečně způsobit zranění. Dopřejte si před startem pár svižných rovinek, které vám zahřejí svaly. I v koridoru si zkuste ještě trochu poskakovat, s ohledem na ostatní si rozcvičte všechny klouby a psychicky se nalaďte na start. Po výstřelu si zvolte takové tempo, aby se vám běželo komfortně a měli jste dostatek sil na jemné zrychlení na závěr. Cílová rovinka je čas, kdy vypínáme hlavu, představíme si, že jsme světový atlet a za potlesku fanoušků si běžíme pro vytouženou medaili a dobrý pocit. Další úspěch v běžeckém diáři oslavíme lehkým výklusem, chůzí a před oslavným pivkem a palačinkami absolvujeme ještě lehký strečink aby nás druhý den co nejméně bolely nohy.
Polmaratónci a maratonci
Disciplíny běhu „na dlouhé tratě“ se stávají rok od roku populárnější. Jen na start pražského půlmaratonu se letos postavilo 11500 běžců! Příprava na delší disciplíny trvá několik týdnů až měsíců a samotný závod bývá vyvrcholením několikaměsíčního úsilí. Klouby a svaly se postupnou zátěží adaptují na pohyb, přičemž nezapomínáme ani na kompenzační cvičení a regeneraci. Poslední týden před velkým závodem je pro běžce ten nejdůležitější. Dostatek spánku, strava, tekutiny, na to vše musí běžec myslet dříve než si ráno před závodem zašněruje tenisky. Nestresujte se zbytečně příchodem na poslední chvíli. Našemu organismu prospěje psychická pohoda, rozcvička, vítání se se spoluběžcemi a možná nějaká ta fotografie na sociální síť. Máte vysněný čas? Zkuste se poohlédnout, a najít v koridoru „řidiče“. Běžce, který půjde tempem ideálním například na polmaratón za 1 hodinu a 45 minut. Na startu zazněl výstřel, vy si zapínáte sporttester a tělem se rozlévá adrenalin, nadšení a dávka napětí. Nohy se rozběhnou a vy víte, že vás ponesou ještě několik desítek kilometrů, proto nezačínejte sprintem. Vidíte před sebou značku 10km, jste těsně před polovinou a kontrolujete čas. Dlouhé tratě se běží zejména hlavou, pokud vám to pomůže nechte se unášet myšlenkami. Fanoušci skandují, vy se cítíte jako na mistrovství světa a přibíháte do centra města, kde si klidně kávičkují turisté. Jste pár metrů před cílem, nyní je ta chvíle utratit poslední zbytky energie. Cílová rovinka a vytoužená medaile! Tělem se rozlije radost, ale nezastavujte, chůzí pomalu uklidněte rozbouchané srdce a svaly. Pokud máte chuť, dodejte tělu vodu či cukry. Silně doporučujeme i navštívit fyzioterapeuta, ať vás trošku po výkonu zreparuje. Budete jako rybička.
Fanoušek
Pokud běh nepatří k vašim oblíbeným sportům, nestihli jste natrénovat, nebo jste neměli podmínky pro zapojení se do startovního koridoru, i tak máte během závodů podstatnou roli! Každý sportovec a každý závod potřebuje fanoušky. Ti dotvářejí atmosféru celého víkendu. Pokud jste již zažili ten pocit, když vám na trati fandí i neznámí lidé, je to pro běžce velká podpora. Konkurenční výhodu mají startující s podpůrným týmem, neboť běžet s pocitem, že vás někdo čeká v cíli je úžasné. Jako bonus navíc se nemusí běžec trápit, zda došoférujete domů.